Det finns flera anledningar till varför det är vanligt att använda dynamiska mikrofoner till närmickning av trummor. De är stryktåliga, klarar högt ljudtryck och är i allmänhet billigare än kondensatormikrofoner, vilket är nog så viktigt om man ska micka upp varje trumma med en enskild mikrofon. Men för dig som sätter resultatet och ljudkvaliteten i första rummet finns det all anledning att tänka om.
Trummor är trots allt ett akustiskt instrument som producerar ett detalj- och transientrikt ljud - något som en kondensatormikrofon är betydligt bättre på att fånga upp än en dynamisk motsvarighet. Du får helt enkelt en mer ärlig representation av hur trummorna låter, och det är förstås därför man oftast använder kondensatormikrofoner till att spela in andra akustiska instrument.
Det här gäller även bastrumman som utöver det lågfrekventa ”trycket” producerar en komplex vågform som är svår att återge i sin helhet med en dynamisk mikrofon. Trots det är det bara i undantagsfall som baskaggemikrofoner bygger på kondensatorteknik. Ett exempel är BDM-01 från svenska Milab som vi har använt i vårt YouTube-test (se nedan), men det finns några till.
Kondensatormikrofonens överlägsna transientrespons gör också att du kan få mer attack och upplevd topp utan att lägga på EQ i efterhand. Men den kanske enskilt största fördelen är att de små kondensatormikrofonerna har betydligt jämnare frekvensåtergivning från sidorna, det som ofta kallas off-axis, vilket gör att läcket från cymbaler och andra trummor blir mjukt och fint i stället för att skapa problem. Det kan till och med vara till hjälp för att ”limma ihop” ljudbilden. I testet har vi använt Milab VM-44, en handtillverkad kondensatormikrofon som är både liten, lättplacerad och stryktålig. Den har dessutom inbyggd dämpning så att den klarar ett ljudtryck på 140 dB.
Till syvende och sist handlar det helt enkelt om att det är svårt att skruva till ett bra ljud om man inte har bra insignaler att jobba med – ungefär som att det är svårt att få till en högkvalitativ bild med en dålig kamera.
Sammanfattning
Därför ska du använda småmembrans kondensatormikrofoner till närmickning av trummor:
• Små och lättplacerade. Det är lättare att få micken där du vill ha den utan att vara i vägen för trummor och trummis.
• Kondensatormikrofoner ger en mer ärlig och naturlig återgivning.
• Bättre attack.
• Snyggare och mer lätthanterligt läck vilket ger mindre efterhandsbearbetning och mer sammanhängande ljudbild.
Mikrofoner som används i videon:
Milab BDM-01 (bastrumma)
Milab VM-44 (närmickning)
Milab DC-96C (överhäng)
Milab VIP-50 (rumsmick)
Inspelad i The End Studios i Lund.
HoboRec Recording Studios
Ulf Blomberg som ligger bakom studion och YouTube-kanalen HoboRec har spelat in och mixat skivor med artister inom underground-scenen sedan tidigt 2000-tal. Bland banden han jobbat med finns M:40, Wolfbrigade, Electric Eel Shock, Screamer, Old Kerry McKee med flera. Ulf har de senaste fyra åren jobbat under samma tak som legendariska The End Studios som huserat artister som Thåström, Sahara Hotnights, Bergman Rock, Christian Kjellvander och många fler. YouTube-kanalen har varit ett sätt för Ulf att dela med sig av tips och tricks han samlat på sig genom åren men har med tiden också gett möjligheter att skapa kontakter med andra aktörer och producenter.
Länk till HoboRec YouTube-kanal