Köpvillkor på emusic.se - Sveriges musikaffär på nätet
30 dagars öppet köp
Fri frakt över 1000 kr
Dela upp din betalning
Över 40 000 artiklar
Du är här:Skip Navigation Links

Allmänt
Emusic följer konsumentköplagen och lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal, den så kallade distansavtalslagen, vilken innehåller krav på näringsidkarens informationsskyldighet och regler om konsumentens ångerrätt. Detta innebär en trygghet för dig som konsument eftersom näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen. Läs mer om konsumentköplagen på http://www.konsumentverket.se

Returer
Alla kunder som handlar på www.emusic.se har i grunden 30 dagar returrätt (om inget annat bestäms), vare sig du köper produkten online eller i butik. Du som kund behöver inte ange någon anledning till varför du returnerar varan. Observera att ångerrätten enbart gäller om produkten är i nyskick och i oskadat originaletui. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut.

Vill du göra en retur måste du använda vårt formulär för returer så att vi kan generera ett returnummer till dig. Vi ansvarar inte för paket som kommer till oss utan returnummer.

Gör en retur på följande sätt:

1. Gå till ”Kontakta oss” i listan längst upp på emusic.se
2. Klicka på "Returer" på denna sida
3. Skriv in ditt ordernummer samt varans artikelnummer. Du kan ange flera artikelnummer om flera artiklar ska returneras. Returorsak är valfritt.
4. Invänta vidare instruktioner om ur du skickar in returen. Detta skickas till din mailadress.
5. När du fått fraktsedeln så skickar du produkten till oss. 

Kostnaden för returen dras av på återbetalningen. Kostnaden för en retur är 90 kr på alla ordrar upp till 20 kg. För ordrar över 20kg använder vi Postnords prislista.

Bifoga original eller kopia på kvitto/faktura i paketet.

Returnumret (RMA) gäller i 8 dagar från att returnumret har aktiverats. Har vi inte fått den fysiska produkten inom 8 dagar från returansökan stängs ärendet och en retur är inte längre möjlig på detta nummer.

Återbetalning sker inom 2-14 dagar efter att emusic.se har mottagit och behandlat din retur.

Tänk på att konsumentköplagen inte gäller för företag. Har du och ditt företag frågor kring vad som gäller vid en retur kontakta oss så hjälper vi dig.

Avdrag i samband med retur
- Saknas tillhörande originalemballage och/eller tillbehör (kablage, produktmanual etc.) vid ångerköp förbehåller sig emusic.se rätten att fakturera kunden 15% av varans värde.

- Vid returer av produkter som levereras med programvaror kräver emusic.se obruten förpackning för att kunna verkställa returen. Om varan förpackning är bruten förbehåller sig emusic.se rätten att fakturera kunden 15% av varans värde.

- emusic.se förbehåller sig rätten att göra slitage- eller hygienavdrag om produkten ej kan säljas som ny efter en retur. Slitage-/hygienavdragets värde bedöms av servicetekniker på emusic.se. För mikrofoner görs alltid ett slitage-/hygienavdrag på minst 20% om produkten använts.


Produkter som ej innefattas av vår returrätt:


Programvaror och hårdvara där programvara medföljer:
emusic.se godkänner inte returer på programvaror. Detta är på grund av att möjlighet till installation finns om man "lånar hem" ett program. En programvara som kommer tillbaka till oss där en installation redan gjorts är oftast i stort sett värdelös så när som på instruktionsmanualen. Det är därför av stor vikt att kunden innan ett köp är klar över att använda programmet i fråga. Demo-versioner finns ofta på tillverkarens hemsida. I annat fall kan vi på emusic.se ofta fixa fram detta. Returer godkänns heller inte vid specialbeställningar (produkter som inte finns på emusic.se) DVD instruktioner ljud och bildupptagningar och musikdatorer.

Förbrukningsvaror:
emusic.se godkänner ej returer på förbrukningsvaror så som trumstockar, plektrum, strängar, trumskinn, rör, eller liknande.

Hygienvaror:
emusic.se godkänner ej returer på varor så som puffskydd, kazoo, blockflöjt, munspel, munstycken, inear-hörlurar eller liknande. emusic.se godkänner ej heller returer på produkter där dessa varor ingår. Är det oklart vad som gäller din vara, kontakta emusic.se.


Reklamationer
Vi på emusic garanterar att produkterna är felfria vid leverans. Skulle du få en defekt vara eller en felleverans måste du kontakta emusic.se omgående. Om en produkt från oss skadas i transporten får kund naturligtvis en ny vara snarast möjligt. Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold bör detta omedelbart anmälas till speditören (vanligtvis Posten) eller till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna göra en omleverans eller på annat sätt avhjälpa felet.

Gör så här vid reklamationsärenden:

1. Gå till ”Kontakta oss” från rullistan längst upp till höger. Klicka sedan på "Reklamationer".
2. Skriv in ditt ordernummer och varans artikelnummer samt namn och e-post. I meddelanderutan beskriver du felet med produkten.
3. Invänta godkännande av reklamationen vilket skickas till din mailadress.
4. emusic.se sänder dig en förfrankerad returetikett. Sätt den på paketet och skicka tillbaka varan i det skick som den mottogs så får du en ny alternativt åtgärdad vara tillbaka.

Returnumret (RMA) gäller i 8 dagar från att returnumret har aktiverats. Har vi inte fått den fysiska produkten inom 8 dagar från ansökan om reklamation stängs ärendet och en reklamation är inte längre möjlig på detta nummer. Ett nytt reklamationsärende måste skapas enligt punkterna ovan.

Detta ska skickas tillbaka till emusic.se eller serviceställe:
- Den felaktiga produkten. OBS! Allt som levererades med produkten måste tillbaka, från manualer till nätkablar och andra tillbehör.
- Kvitto/faktura.

emusic.se kommer att skicka en åtgärdad eller ny produkt till den adress som är angiven på kvittot. Om kunden bytt adress måste nya adress stå angiven på baksidan av kvittot/fakturan. Visar det sig att varan är i fungerande skick vid undersökning av tekniker hos tillverkaren eller distributören skickas den tillbaka till kund som då även måste stå för de service och leveranskostnaderna som uppkommit.
Det är dessutom viktigt att kunden paketerar produkten på ett så pass bra sätt att inga skador kan uppkomma vid transporten. En produkt som paketeras dåligt och är trasig vid leveransen godkänns ej som reklamation.


Garanti

emusic.se säljer de flesta produkter med minst ett års funktionsgaranti. Dessutom ges en reklamationstid upp till tre år efter det att inköpet har gjorts. emusic.se har mycket omsorgsfullt valt ut sina samarbetspartners inom dessa områden för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande med en hög service.

Om du vill åberopa garanti på en produkt klickar du på ”Kontakta emusic”, fyller i informationen och markerar att detta gäller ett garantiärende. Skriv produktens artikelnummer. Garantiärenden på vissa produkter sköts av externa serviceföretag och skall ej skickas till oss vid garantianspråk. Mer information om detta samt om detta gäller just den produkt du vill returnera framgår när du fyllt i din returbegäran.

Varor i fyndhörnan har endast 3 månaders garanti. X-faders, trumskinn, strängar, trumstockar och andra slitagedelar innefattas ej av garanti.
Produktansvar - Om varan skadas eller kommer bort under transporten från emusic.se till dig, är emusic.se betalningsansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då kunden återsänder produkten till emusic så är kunden betalningsansvarig.

Priser
Alla priser på www.emusic.se är inklusive moms och angivna i svenska kronor. Givetvis har vi samma priser i butik som online. Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa. Mellan emusic.se och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt avtalats.

Kampanjer på emusic.se
På emusic.se finns alltid en uppsjö av kampanjer från mängder av ledande tillverkare. Det kan vara extra nedsatta varor eller där andra förmåner ges som tex extra programvaror, väskor, strängar etc. Kampanjer på emusic.se innehåller alltid ett slutdatum. Observera att om produkten säljs slut så kommer vi tvingas att ta bort kampanjen tidigare.

Vid långa leveranstider
Vår checkoutleverantör Klarna tillåter enbart ordrar att ligga väntande i fem månader. Vid ordrar med lång leveranstid kommer därför ordern att faktureras ut på dagen fem månader efter att ordern lades. Observera att returrätten fortfarande gäller från och med det datumet då varan hämtas ut i butik eller på utlämningsställe. Även garanti och serviceanspråk påverkas inte utan börjar gälla från och med att varan är hämtad/utlämnad.

Betalningssätt 
------------------------------------------------
- Klarna faktura
Vi erbjuder faktura 14 dagar genom Kreditor/Klarna. Fakturan kommer antingen att finnas i ditt paket eller skickas separat med brev. Vid detta betalsätt kommer en kreditupplysning att göras automatiskt i och med ditt köp. Denna upplysning kan ej ses av någon annan och påverkar inte din kreditvärdighet på något sätt. Vid utebliven betalning debiteras påminnelseavgift fn. 50,00 SEK, samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 24 %. Fakturaavgiften för Klarnas faktura -tjänst är 0kr.
------------------------------------------------
- Förskottsbetalning/förfaktura
Med förskottsbetalning betalar du in ordersumman till vårt bankgiro: 5640-1128. Du anger ditt ordernummer som meddelande (ej OCR). En förskottsbetalning tar vanligtvis en bankdag innan vi på emusic.se registrerar inbetalningen. Kontakta oss om du först vill ha en faktura hemskickad innan du gör inbetalningen.
------------------------------------------------
- Faktura 30 dagar
Vi erbjuder faktura 30 dagar till skolor, kommuner, kyrkor och företag efter kreditprövning.
------------------------------------------------
- Klarna avbetalning
Med Klarna avbetalning kan du välja att betala så mycket av din order i månaden som du klarar av, upp till 36 månader. Vår samarbetspartner är Klarna som är en ledande kreditgivare och har funnits sedan 2005. Du hittar Klarna på www.klarna.se eller tel. 08 120 120 10.


Behöver du hjälp med köpet?

08-400 23 600

mån-fre 11:00-16:00